Thursday, May 21, 2009
KOD ETIKA GBKSM / GBSM
1. GBKSM / GBSM hendaklah mematuhi undang-undang negara dan
melaksanakan tugasnya berlandaskan undang- undang tersebut.
2. GBKSM / GBSM hendaklah menjaga tatalakunya demi memelihara piawaian dan identiti sebagai seorang GBKSM / GBSM dan integriti profesion.
3. GBKSM / GBSM hendaklah sentiasa berusaha menilai dan meningkatkan pengetahuan, kecekapan dan kemahiran dalam bidang profesionnya.
4. GBKSM / GBSM hendaklah menjalankan tugasnya dengan penuh tanggungjawab, objektif dan jujur.
5. GBKSM / GBSM hendaklah diselia dan dinilai tugasnya oleh penyelia profesional melalui penyeliaan lazim dan sokongan perunding.
TANGGUNGJAWAB GBKSM / GBSM
1. GBKSM / GBSM bertanggungjawab untuk mengutamakan kepentingan klien.
2. GBKSM / GBSM hendaklah menghormati hak klien dan merahsiakan segala maklumat yang diperolehi semasa menjalankan perkhidmatan melainkan maklumat yang akan membahayakan klien atau orang-orang di persekitarannya.
3. GBKSM / GBSM hendaklah memahami dan menghormati latar belakang sosio ekonomi klien serta menerima mereka tanpa syarat.
4. GBKSM / GBSM hendaklah memelihara kesejahteraan fizikal dan psikologi klien serta tidak memperalatkan klien untuk kepentingan diri.
5. GBKSM / GBSM hendaklah membimbing klien ke arah pembentukan sikap bertanggungjawab terhadap tingkahlakunya.
6. GBKSM / GBSM hendaklah merujuk klien kepada pihak yang berkaitan jika mengikut pertimbangannya klien memerlukan perkhidmatan luar daripada bidang kepakarannya.
TANGGUNGJAWAB GBKSM / GBSM TERHADAP RAKAN PROFESIONAL
1. GBKSM / GBSM hendaklah saling berusaha meningkatkan tahap kecekapan profesionalismenya.
2. GBKSM / GBSM hendaklah menunjukkan sikap menghormati, adil dan terbuka terhadap rakan profesionalnya.
3. GBKSM / GBSM bertanggungjawab mengingatkan rakan profesional mengamalkan nilai-nilai dalam perkhidmatan bimbingan dan kaunseling yang sepatutnya.
4. GBKSM / GBSM hendaklah bersedia membantu rakan profesional yang teraniaya .
TANGGUNGJAWAB GBKSM / GBSM TERHADAP MASYARAKAT
1. GBKSM / GBSM hendaklah memahami dan menghormati unsur sosio budaya masyarakat.
2. GBKSM / GBSM hendaklah sentiasa memberi khidmat untuk memenuhi kehendak masyarakat dalam konteks pendidikan dan pembangunan murid.
TANGGUNGJAWAB GBKSM / GBSM TERHADAP ORGANISASI DAN MAJIKAN
1. GBKSM / GBSM hendaklah berusaha untuk mengikuti polisi dan prosedur serta meningkatkan kecekapan, keberkesanan perkhidmatan organisasinya.
2. GBKSM / GBSM hendaklah menjelaskan bidang kepakaran dan tahap kecekapan profesionalismenya.
3. GBKSM / GBSM hendaklah mewujudkan hubungan interpersonal dengan ahli-ahli dalam organisasi.
Labels: PRAKTIKUM
0 comments:
Post a Comment